5 framgångsfaktorer som minskar riskerna och ökar sannolikheten för att lyckas
Enligt en studie från McKinsey når endast 30 % av digitala transformationer upp till sina förväntade resultat. Det betyder att många företag inte får den avkastning de hoppats på från sina digitala satsningar (McKinsey & Company).
De 5 vanligaste orsakerna till att företag misslyckas med digitala initiativ är enligt rapporten:
- En otydlig målbild: Utan en tydlig målbild riskerar digitala initiativ och projekt att bli fragmenterad och ineffektiva med risk för förseningar och ökade kostnader.
- Otillräckligt engagemang: När ledningen inte stöttar initiativet fullt fås inte tillgång till resurser och andra initiativ får högre prioritet. Strategiska digitala initiativ behöver stöttas av högsta nivån i din organisation för att lyckas.
- Stora komplexa leveranser: Lång utredningar som ser över alla aspekter i en verksamhet, driver omfattande komplexa lösningar och initiativ, kanske med en otydlig målbild, som riskerar att inte leverera förväntat resultat.
- För formell relation mellan beställare och leverantör: När samverkan mellan olika parter och team i en leverans drivs av formella överlämningar i utvecklingskedjan, ökar trögheten vilket påverkar flexibilitet och leveranstider.
- Resurskrävande: Stora komplexa lösningar som blir stora initiativ, är resurskrävande vilket i sig ökar komplexiteten för att genomföra.
Hur kan du minska risken för era digitala initiativ och samtidigt öka sannolikheten för framgång? I linje med Robert Schaffer och hans bok “High impact consulting” tror vi att beställare och leverantör kan förbättra resultaten tillsammans genom att:
- Tydliggör målbilden genom att sätta ett resultatmål som visar effekten på sista raden.
- Välj rätt initiativ och avgränsa utifrån vilken vilja- och förmåga organisationen har att ta till sig en förändring.
- Dela upp initiativet i mindre steg för att få snabba resultat och bygga kunskap för att att i nästa steg skala-upp lösningen på ett effektivt sätt.
- Beställare och leverantör samverkar som partner genom samtliga faser.
- Leverantören bidrar med stöd till beställarens organisation som tar huvudansvaret för initiativet
Genom att fokusera på dessa fem framgångsfaktorer sänker ni risken och ökar samtidigt sannolikheten för en lyckad digitalisering.
Hur minskar vi risken i digitala initiativ? Börja med en värdeplanering för att förtydliga utmaningen och planera ert nästa steg.