AI-projekt är hetare än någonsin, och som chef kanske du funderar på hur du kan använda AI i din organisation. Men vart startar ett AI projekt?
Det är lätt att lockas in i “AI-hypen” och börja implementera AI-lösningar brett utan tydligt mål. En abstrakt målbild leder till att det blir svårt att följa upp nyttan av er AI investering. Därför behövs ett strukturerat tillvägagångssätt som hjälper er att hitta vägen.
Med den här enkla trestegsmodellen kommer ni att kunna fylla er innovationsbacklog med värdefulla AI-projekt.
1. Inventera – vilket problem ska ni lösa?
Börja med att identifiera vilka specifika problem som AI kan lösa i er organisation, istället för att utgå från abstrakta och allmänna utmaningar. Många AI-projekt utgår från tekniken istället för affärsproblemet. Innan du ens tänker på AI, ställ frågan: Vilket konkret problem står vi inför?
Affärsproblem kan vara ineffektiv kundservice, onboardingen av kunder funkar inte eller tidskrävande manuella verksamhetsprocesser. Identifiera problem som har en tydlig påverkan på verksamheten, antingen genom att öka kostnader, minska kundnöjdhet eller sakta ner innovationstakten.
Fördelar:
- Säkerställer att AI används på områden där det kan göra störst nytta.
- Sätter fokus på affärsvärde istället för teknik för teknikens skull.
2. Definiera AI-lösningen – hur kan AI hjälpa?
När du har identifierat affärsproblemet, börja undersöka om ett AI-projekt kan vara en lämplig lösning. AI är starkt inom områden som automation, prediktion och personalisering. Kan AI hjälpa er att automatisera repetitiva uppgifter, analysera stora datamängder snabbare eller förutse mönster som människor inte ser?
Ett exempel: Om kundsupporten har svårt att hinna med inkommande frågor kan en AI-driven chatbot avlasta genom att hantera de vanligaste frågorna automatiskt.
Designa er AI lösning baserat på behovet, det är till exempel stor kostnadsskillnad på att bygga AI modeller själv från grunden, jämfört med att använda redan tränade modeller som Open AI eller Google AI. Kan ni använda molntjänster så går implementationen fortare.
Fördelar:
- Säkerställer att er AI förmåga används där det kan bidra som mest till er verksamhet.
- Hjälper AI teamet att konkretisera AI-projekt istället för att ha diffusa AI-idéer.
3. Definiera värdet av AI-projektet och varför är det värt att införa lösningen
Alla AI-projekt bör ha en tydlig affärsnytta. För en djupare förståelse för potentiella kostnader och investeringar relaterade till AI-projekt, har Computer Sweden skrivet en intressant artikel: Så kan du få kontroll över dina AI-kostnader.
Men vad är den förväntade vinsten i er organisation i form av tid, pengar eller förbättrad kundupplevelse?
- Kostnadsbesparing: AI kan minska manuellt arbete och reducera fel med x %.
- Ökad effektivitet: AI kan hantera uppgifter x ggr snabbare än människor.
- Bättre kundupplevelse: AI kan skapa en mer personlig upplevelse, ge snabbare support och öka net promotor score (NPS) med x %
När ni har identifierat värdet kan ni även prioritera AI-projekten efter vilken effekt de har jämfört med andra investering.
Fördelar:
- Hjälper organisationen att fokusera på de mest lönsamma och hållbara AI-projekten.
- Underlättar beslutsfattande kring vilka AI-projekt som ska prioriteras.
Enkelt och effektiv
Genom att följa dessa tre steg – inventera affärsproblem, definiera AI-lösning och beräkna värdet – säkerställer ni relevanta, genomförbara och värdeskapande AI-projekt. Ni undviker att kasta pengar på AI-projekt som saknar affärsnytta.
Så nästa gång AI knackar på dörren, ta ett steg tillbaka och använd denna metod för att identifiera de mest lovande AI-projekten.
Vill ni ha hjälp med att komma igång med era AI-projekt? Tjänsten värdeplanering förtydligar er utmaning och hjälper er att planera nästa steg.