Att ge sig in i digital affärsutveckling handlar inte bara om att hänga med i utvecklingen – det är en möjlighet att ta verksamheten till nästa nivå.
Digitalisering är inte bara en nyckel för att effektivisera utan även för att växa och skapa en starkare position på marknaden. Genom digital affärsutveckling kan du effektivisera processer men också skapa en bättre kundupplevelse och öppna dörrar till nya affärsmöjligheter.
Men ha inte för bråttom, fel vägval kostar både pengar och energi och visar sig först på lite längre sikt. Här är förslag på steg mot en lyckad digital affärsutveckling som sänker risken och ökar sannolikheten för ett lyckat resultat.
1. Börja med att analysera nuläget
En framgångsrik digital affärsutveckling börjar med att förstå nuläget. Vad är det egentligen som hindrar företaget från att nå sina mål? Genom att förstå de utmaningar ni står inför blir det mycket lättare att identifiera de digitala initiativ som kommer att göra störst skillnad. Det handlar inte bara om att se på tekniska lösningar, utan att förstå hela verksamheten – från processer och människor till externa relationer.
2. Skapa en gemensam vision och målbild
När ni investerar i affärsutveckling är det viktigt att berörda delar av verksamheten drar åt samma håll. Det är lätt hänt att projekt blir isolerade inom en avdelning, men för att verkligen få effekt måste alla avdelningar och team som påverkas vara på samma sida. Skapa en gemensam vision för vad ni vill uppnå och sätt tydliga mål. Det bidrar till att hålla fokus och gör det enklare att mäta framgång.
3. Definiera rätt lösning
När ni har identifierat utmaningar och vet åt vilket håll ni vill, är nästa steg att definiera den bästa lösningen. Här är det lätt att tänka på tekniska lösningar först, men det är bättre att se till hela verksamheten. En lösning påverkar ofta flera delar av företaget – organisation, processer, människor, externa relationer (som kunder och partners) och IT. För att säkerställa att lösningen verkligen gör nytta på lång sikt måste alla element beaktas. Annars riskerar ni att få en “haltande” lösning som inte hjälper er att nå hela vägen.
4. Är verksamheten redo för förändring?
Att definiera rätt lösning för ett problem är en förutsättning för att få önskat resultat, men en av de största utmaningarna är kanske att skapa förutsättningar för förändring inom företaget. När alla känner sig redo, blir förändringen inte ett måste utan istället en spännande möjlighet att utvecklas. Om verksamheten inte är tillräckligt förberedd kan det vara lätt att fastna i gamla arbetssätt eller att förändringsresan tar längre tid än tänkt. Så säkerställ att ni är startklara.
5. Genomför effektivt med agila arbetssätt
När ni är startklara är det dags att genomföra. Det är i den här fasen som många företag stöter på problem – det är “lätt” att planera men svårare att genomföra. Genom att arbeta agilt och ha rätt kompetenser i era team kan ni justera kursen under vägen och hantera de utmaningar som uppstår för att säkerställa att ni i slutändan implementera rätt lösningar, snabbt och effektivt.
6. Mät och utvärdera resultaten
Digitalisering innebär investeringar av både tid och resurser och för att verkligen förstå om era digitala initiativ ger önskad effekt är det avgörande att sätta upp tydliga mått på framgång. Genom att mäta resultat kan ni identifiera vad som fungerar och vad som behöver justeras, vilket gör att ni kan optimera strategin och maximera avkastningen från era investeringar.
Summerat kan vi säga…. för att digital affärsutveckling ska bli framgångsrik behöver det finnas ett engagemang från ledningen, en gemensam vision och tydliga mål. Det handlar också om att definiera rätt lösning, förbereda företaget på förändring och genomföra effektivt. Genom att använda agila arbetssätt kan ni hålla processen flexibel och snabb. När ni lyckas med detta kommer digitaliseringen inte bara att effektivisera era processer utan även öppna nya vägar för tillväxt.
Vill ni ha hjälp på vägen? Kontakta oss och berätta mer om era utamningar.