Hoppa till innehåll
nulägesanalys

Starta rätt: Koll på läget är grunden för framgång

Har du någon gång hoppat på ett projekt bara för att halvvägs inse att du inte riktigt visste vart du var på väg?

Det är ungefär som att bygga ett hus utan en ritning, man hamnar någonstans, men risken är stor för att resultatet inte riktigt blir som det var tänkt.

När det kommer till digital affärsutveckling bidrar en nulägesanalys till ritningen. Den är en central del för att förstå verksamhetens nuvarande tillstånd, varifrån vi sedan kan hjälpa till med att formulera lösningar och planera digitala initiativ för att ni ska nå era mål.

Nulägesanalysen kan utformas på olika sätt beroende av läget och vad som gjorts tidigare. Men dessa 6 moment är bra att ha med.

1. Företagets strategiska profil

Innan ni börjar prata om tekniska lösningar eller nya digitala plattformar behöver ni veta vad som är viktigt för just er verksamhet. Vilka är era styrkor, svagheter och unika fördelar? Hur skiljer ni er från konkurrenterna? Er strategiska profil hjälper er att hitta lösningar som är i linje med er strategi.

2. Affärsmodell

Affärsmodellen är hjärtat i verksamheten, den beskriver bland annat vilket värde ni lovar era kunder, vad som krävs för att leverera kundvärdet, kostnadsstruktur och intäktsmodell. Digital affärsutveckling handlar ofta om att effektivisera och förbättra dessa processer och med en karta över affärsmodellen fås ett bra underlag för att diskutera hur ni kan förbättra verksamheten.

3. Gap analys

När det finns en skillnaden mellan var ni befinner er och där ni vill vara uppstår ett gap. Det är roten till varför ni vill göra en förändring. Genom en gap-analys förtydligas orsak och verkan samt en lösning på hur ni skulle kunna förbättra er situation.

4. Sätt mål

Förändring utan mål är som en resa utan destination. När ni har en bra bild av nuläget, vilka problem som finns och en lösningsformulering, sätter ni upp tydliga och mätbara resultatmål. Tydliga mål är avgörande för att kunna följa upp resultatet.

5. Kapacitet och förmåga

Se över vilken kapacitet och vilja för att utveckla en lösning som finns i organisationen. Om förutsättningarna för att genomföra hela lösningen inte finns, vilka delar av lösningen finns det kraft till att genomföra? Välj att att realisera lösningen steg för steg.

6. Designa lösningen

När pusselbitarna är på plats tar ni fram en handlingsplan för ett eller flera initiativ som ni ser går att genomföra. Summera resultatet i en road-map som visar hur ni tar er från nuläget till börläget, med tydliga steg på vägen.

Att genomföra analysen är utan tvekan ett av de viktigaste stegen. Nulägesanalysen ger dig en stabil grund att bygga på och ökar chanserna för att projektet inte bara blir genomfört, utan också förbättrar ert resultat.

Så innan ni kastar er in i nästa digitala initiativ, fundera på om ni först skulle behöva ta ett steg tillbaka för att förbereda er mer innan ni kör på? Det kan vara så att ni kommer tacka er själva senare!

Vill ni ha hjälp på vägen? Kontakta oss och berätta mer om era utmaningar.