Hoppa till innehåll
Success digital affärsutveckling

Så lyckas du med digital affärsutveckling: En vägledning för affärsansvariga

Digital affärsutveckling handlar inte bara om att hänga med i utvecklingen, det är även en möjlighet att ta verksamheten till nästa nivå.

Digitalisering är en nyckel för att effektivisera men även för att växa och skapa en starkare position på marknaden. Digital affärsutveckling utvecklar kundupplevelsen och öppnar dörrar till nya affärsmöjligheter.

Men att investera i digital affärsutveckling medför även risker. Så ha inte för bråttom, fel vägval kostar både pengar och energi och visar sig först på lite längre sikt. Följ dom här stegen så minskar ni risken.

1. Analysera nuläget

En framgångsrik digital affärsutveckling börjar med att förstå nuläget. Vad är det egentligen som orsakar att ni inte når era mål? Genom att förtydliga utmaningen ni står inför blir det mycket lättare att identifiera de insatser som kommer att göra skillnad.

2. Skapa en tydlig gemensam målbild

Förändring underlättas om berörda delar av verksamheten drar åt samma håll redan från start. Det är lätt hänt att initiativ och projekt blir isolerade inom en avdelning, även om utmaningen bara kan lösas om flera funktioner samverkar. Sätt resultatbaserade mål, det bidrar till fokusering, tvärfunktionell samverkan och gör det möjligt att mäta framgång.

3. Definiera omfattningen av lösningen

När ni har identifierat utmaningen och vet åt vilket håll ni vill, är nästa steg att definiera omfattningen av lösningen. Utgå från viljan och förmågan att förändra i organisationen så att det finns kraft att göra förändringen, snarare än att ta ett för stort grepp från start. Avgränsa, förenkla och sänk risken genom att definiera en Minimal Viable Product (MVP).

4. Gör en strategisk planering (road-map)

Planera de initiativ som behöver genomföras för att ni ska nå målen, förtydliga beroenden mellan dessa initiativ och vilka resurser som behövs och när. Utveckla en road-map som tydligt visar vad ni behöver göra, i vilken ordning och vilka delar av organisationen som påverkas.

5. Genomför effektivt med agila arbetssätt

När ni har en strategisk plan är det dags att genomföra. Det är i den här fasen som många företag stöter på problem – det är ”lätt” att planera men svårare att genomföra. Ha gärna kvar det övergripande resultat målet, men dela upp utvecklingen i mindre steg.

Ni kan t.ex börja med en proof of concept (POC) för att hitta bevis på att ni är på rätt väg, dra lärdomar och använda resultatet för att förbereda er för att ta nästa steg och utöka implementationen. Med mindre avgränsade insatser kan ni minska risken och få effekter på kortare tid och ta er mot slutmålet – steg för steg.

6. Mät och utvärdera resultaten

Digitalisering innebär investeringar av både tid och resurser och för att verkligen förstå om era digitala initiativ ger önskad effekt är det avgörande att sätta upp mått på framgång. Genom att mäta resultatet från era insatser ser ni vad som fungerar och vad som eventuellt behöver förbättras för att ni ska nå era resultatmål.

För att digital affärsutveckling ska bli framgångsrik behövs engagemang från ledningen och tydliga mål men det handlar också om att välja rätt omfattning, förbereda organisationen, genomföra steg för steg och var öppen för förändring.

Vill ni ha hjälp på vägen? Ta gärna kontakt med oss idag.