Hoppa till innehåll
Misslyckade projekt

Varför digitala initiativ misslyckas: Så undviker du vanliga fallgropar

Med dessa 5 framgångsfaktorer minskar in riskerna och ökar sannolikheten för att lyckas

Enligt en studie från McKinsey når endast 30 % av digitala transformationer upp till sina förväntade resultat. Det betyder att många företag inte får den avkastning de hoppats på från sina digitala satsningar (McKinsey & Company).

De 5 vanligaste orsakerna till att företag misslyckas med digitala initiativ är:

  • Otydlig målbild: Utan en tydlig målbild riskerar digitala initiativ och projekt att bli fragmenterad och ineffektiva med risk för förseningar och ökade kostnader.
  • Otillräckligt engagemang: När ledningen inte stöttar initiativet fullt ut kan det leda till bristande tillgång till resurser och nedprioriteringar. Strategiska digitala initiativ behöver stöttas från högsta nivå i företaget för att lyckas.
  • Stora komplexa leveranser: Lång utredningar, som tar helhetsgreppet över alla aspekter i en verksamhet, driver omfattande komplexa initiativ med ökad risk för att inte komma i mål.
  • För formell relation mellan beställare och leverantör: När samverkan drivs av formella överlämningar mellan alla steg i leverans-kedjan ökar trögheten i genomförandet som påverkar anpassningsförmåga och leveranstider.
  • Resurskrävande: Stora komplexa initiativ är resurskrävande vilket i sig ökar komplexiteten för att genomföra.

Så, hur kan du minska risken för era digitala initiativ och öka sannolikheten för framgång? Enligt Robert Schaffer och hans bok ”High impact consulting” kan beställare och leverantör förbättra resultaten tillsammans genom att:

  • Tydliggör målbilden genom att sätta ett resultatmål som visar effekten på sista raden.
  • Välj rätt initiativ och avgränsa utifrån vilken vilja- och förmåga organisationen har att ta till sig en förändring.
  • Dela upp initiativet i mindre steg för att få snabba resultat och bygga kunskap för att att i nästa steg skala-upp lösningen på ett effektivt sätt.
  • Beställare och leverantör samverkar som partner genom samtliga faser.
  • Leverantören bidrar med stöd till beställarens organisation som tar huvudansvaret för initiativet

Genom att fokusera på dessa fem framgångsfaktorer sänker ni risken och ökar sannolikheten för en lyckad digitalisering.

Vi hjälper gärna dig som har fått bollen att genomföra en förändring i er organisation, kontakta oss idag så berättar vi mer!