Hoppa till innehåll
Digital affärsutveckling

Vad är digital affärsutveckling?

Vad innebär egentligen digital affärsutveckling, och hur kan ditt företag dra nytta av den?

I ett snabbt föränderligt affärslandskap är digital affärsutveckling centralt för att stärka konkurrenskraften och uppnå långsiktig framgång. Men hur kan ni dra nytta av den?

Vad är digital affärsutveckling?

Digital affärsutveckling handlar om att integrera digital teknik i affärsstrategier och processer för att bli bra på att skaffa nya kunder och behålla kunder. Enligt Gartner är digital affärsutveckling en form av affärsutveckling där tekniken spelar en viktig roll.

Digital affärsutveckling erbjuder företag och organisationer flera möjligheter så som att:

  • Effektivisera processer: Automatisering och digitalisering kan minska manuella arbetsuppgifter och öka produktiviteten.
  • Förbättra kundupplevelsen: Digitala kanaler möjliggör snabbare och mer personlig kommunikation med kunder och s.k. självbetjäning.
  • Utveckla nya affärsmodeller: Digitaliseringen öppnar dörrar för innovativa produkter och tjänster som kan differentiera ditt företag på marknaden.

Det finns flera sätt att börja med digital affärsutveckling på, men här är några steg som är vanliga att företag tar för att komma igång.

  1. Utvärdera nuvarande status: Analysera nuläget och identifiera problem som ni vill lösa eller områden som ni vill förbättra.
  2. Sätt mål: Sätt tydliga mål och KPI:er för att ringa in resultat som teamet ska jobba för att nå.
  3. Prioritera: Se över hur förberedd organisationen, definiera en MVP (minimal viable product) och planera en road-map för att genomföra de initiativ som organisationen prioriterar samt kan- och vill genomföra.
  4. Implementera stegvis: Avgränsa implementationen av er MVP till en POC (proof of concept) för att minska risk och bevisa värdet. Dra lärdom från poc:en och skala-up implementationen i efterföljande steg.

Kom ihåg att digital affärsutveckling är en kontinuerlig process som kräver engagemang och resurser. Belöningen ligger i att ni kan förbättra er befintliga affär men även skapa nya vägar för tillväxt och framgång.