Så blir vi mindre stressade av den digitala arbetsplatsen

Av: Håkan Östlund

En bättre digital arbetsplats

Medan du läser den här texten kommer du säkert att känna suget att kolla om det har postats något kul på Facebook, eller checka av Twitterflödet för att se om någonting viktigt har hänt i världen. Den här ständiga oron över att missa någonting kul eller viktigt kallas för FOMO – Fear of Missing Out. FOMO liknas ibland vid spelberoende, eftersom dopaminkicken vi får av att hitta ett riktigt kul inlägg är densamma som att vinna en jackpott, och det är samma effekt som gör att vi ständigt kommer tillbaka för mer. Men hur kul det än är med en ”vinst” då och då så gör det ständiga kollandet oss stressade, ofokuserade, och ökar risken att vi gör misstag när vi hela tiden hoppar runt från den ena saken till den andra utan att riktigt avsluta någonting.

Informationsstress på jobbet

Nu har den här oron spridit sig från sociala medier till att även stressa oss på jobbet. På den digitala arbetsplatsen använder vi bara fler och fler verktyg för att kommunicera, dela filer och dokument, hitta information, publicera och spara. Under en normal arbetsdag använder de flesta av oss en salig blandning av Oracle, Skype, Slack, WhatsApp, SharePoint och en drös med andra appar, tjänster, plattformar och verktyg. Och då har vi inte ens nämnt den gamla hederlig fulla inkorgen i mailen (som lustigt nog aldrig tycks minska, även om det nu finns så många andra sätt att kommunicera på). Precis som med sociala medier känner vi ständigt behovet av att kolla av alla de här kanalerna för att inte missa någonting viktigt som kan vara avgörande för vårt arbete. Tänk om ett av de där mailen i högen är något panikärende från en kund? Betyder den där notifikationen som just pingade till att börsen rasar? Kollar vi inte hela tiden av flödet känns det som om vi förlorar kontrollen.

Precis som med sociala medier stressar det här informationsöverflödet oss. Våra hjärnor blir överbelastade, och vi blir mentalt utmattade. Stressade och utmattade hjärnor tappar fokus och gör misstag. Pågår stressen för länge kan den sluta i sjukskrivning. Det som verkligen kan sabotera vår arbetsdag är inte något dolt trubbel som eventuellt ligger där någonstans i informationsflödet – det är vårt ständiga letande efter det.

Färre verktyg – mindre stress

Information i sig är ingenting dåligt eller stressande. Det är när vi blir överväldigade av den det blir problem. En orsak till varför vi blir så överbelastade är att den nu mer kommer från så många håll. Antalet verktyg som förser oss med information har som sagt exploderat på kort tid, men informationen i sig har inte ändrats nämnvärt. Det är snarare så att alla våra verktyg splittrar upp den i fragment, som vi sen måste samla in och pussla ihop. Lösningen är inte att minska informationen, utan att förenkla och ena sättet vi får den på. Den tekniska utvecklingen som gav oss alla de här stressande verktygen kan också samla ihop dem till en kanal vi lättare kan fokusera på. Den senaste generationens telefoner och högtalare har redan ”digitala sekreterare” som hjälper oss att enkelt få ut det vi behöver utan att svepas iväg av floden av information. En liknande tjänst på jobbet, som kan sålla igenom och ena informationsflödet åt oss, skulle betydligt förenkla vår arbetsdag. För att inte säga göra oss avslappnade, produktiva, och betydligt gladare.

Vad skulle mindre stress betyda för ditt företag?